Rabu, 26 Oktober 2011

Awasi iklan 'memancing'






SEBUAH pusat kecantikan dan penjagaan kulit menawarkan rawatan muka secara percuma. Tetapi bila seorang wanita berkunjung ke premis itu bagi mendapatkan tawaran percuma yang dimaksudkan itu, beliau dihujani perunding dengan tawaran pembelian pelbagai produk kecantikan.


Seorang lelaki yang berlebihan berat badan memberikan maklum balas beliau terhadap satu iklan mengenai "kursus menguruskan badan percuma" yang dikeluarkan satu pusat kecergasan tetapi bila beliau bertemu dengan pakar runding di situ, lelaki tadi diberitahu betapa gemuknya diri beliau dan dinasihati membeli pakej melangsingkan badan.

Sepasang suami isteri tertarik dengan tawaran percutian percuma di satu resort tempatan. Bila mereka hadir pada sesi penerangan, pasangan itu seolah-olah "dipaksa" kakitangan pemasaran di situ untuk membeli satu pakej percutian "perkongsian masa".

Situasi di atas adalah beberapa contoh tentang apa yang dikenali sebagai "iklan berbentuk umpan atau memancing".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...